Werkgeversorganisatie VNO-NCW vindt dat de Nederlandse overheid zich, net als de Franse, moet kunnen bemoeien met de gang van zaken bij Air France-KLM en dus een belang moet nemen.

Dat zegt voorzitter Hans de Boer in een dinsdag gepubliceerd interview met De Telegraaf.

,,Op het moment dat een holding besluiten neemt over waarin geïnvesteerd wordt, over het aantrekken van vers kapitaal, over de keuze voor partners, zijn dat voor Nederland zulke belangrijke beslissingen dat Nederland zijn positie in die holding moet veiligstellen door middel van een deelneming”, vindt De Boer.

De oproep van VNO-NCW is geen nieuw geluid, oppositiepartij CDA deed eerder dit jaar een soortgelijke oproep. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem wees die resoluut van de hand. De overheid kan de problemen van de al jaren verlieslatende luchtvaartgroep niet oplossen door aandelen te kopen, zei hij.

Het Franse-Nederlandse Air France-KLM heeft veel last van prijsvechters op de Europese markt, zoals EasyJet en Ryanair, terwijl op de lange afstanden de concurrentie met luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten toeneemt. Daardoor moet er iets gebeuren aan de kostenbasis, maar vooral bij Air France stuit dat op veel verzet.

2.900 banen weg bij Air France

Begin deze maand werd bekend dat er 2.900 banen op de tocht staan bij Air France, wat leidde tot felle protesten van piloten. Het grondpersoneel wordt het zwaarst getroffen, daar verdwijnen 1.700 banen. Bij de piloten en het cabinepersoneel komen respectievelijk driehonderd en negenhonderd arbeidsplaatsen te vervallen. Het banenverlies komt overeen met wat veel vakorganisaties voor het weekeinde al meldden.

De plannen werden gepresenteerd tijdens een bijeenkomst met de centrale ondernemingsraad op het hoofdkantoor in Parijs. De vergadering werd aan het einde van de ochtend opgeschort omdat boze werknemers de zaal waren binnengedrongen.

Directeur personeelszaken Xavier Broseta moest door beveiligers worden afgevoerd, nadat demonstranten zijn overhemd van zijn lijf hadden gescheurd. De Franse zustermaatschappij van KLM heeft het geweld in een verklaring scherp veroordeeld en liet weten aangifte te zullen doen.

Capaciteit verlaagd, vliegtuigen uit vloot

De bonden bevestigden verder dat de capaciteit op routes naar verre bestemmingen tussen nu en 2017 met 10 procent wordt verlaagd. Komend voorjaar worden vijf vliegtuigen uit de vloot gehaald en in het najaar nog eens negen. Vijf routes komen helemaal te vervallen. Bestellingen voor de Boeing 787 Dreamliner worden opgeschort.

De sanering is volgens het bedrijf noodzakelijk omdat de piloten onvoldoende bereid zijn tot harder werken voor hetzelfde geld. Air France heeft volgens de bonden beloofd dat bij de onderdelen die wel meewerken aan de beoogde kostenbesparingen, geen gedwongen ontslagen zullen vallen.

KLM snijdt in kosten

Bij KLM wordt wel voortgang geboekt met een een kostenbesparingsprogramma. De luchtvaartmaatschappij bereikte dit jaar overeenstemming met alle vakbonden over de invulling van in ieder geval een deel van de beoogde bezuinigingen. Over de hele linie moet harder gewerkt worden, zonder dat daar meer loon tegenover staat.

Daarnaast is KLM bezig met het efficiëntieslag op het hoofdkantoor. Het aantal managers en medewerkers in ondersteunende functies kan mogelijk met een kwart omlaag. Het bedrijf probeert werknemers zoveel mogelijk aan ander werk te helpen, binnen of buiten de eigen organisatie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl